Å stå på vannski er en fantastisk fin opplevelse, og ikke minst god trening. Gleden blir størst om sikkerheten på plass. Derfor bør det være en observatør om bord i båten som hele tiden observerer vannskikjøreren, og formidler beskjeder til båtføreren. Det skal være observatørens eneste oppgave.
Håndsignaler på vannski
Den enkleste måten å kommunisere på når en står på vannski, er ved hjelp av håndsignaler. Det viktigste er at observatøren og vannskikjøreren er enige om hva signalene betyr.
Om det skulle oppstå en stressende situasjon, kan det hende at hodet ikke husker hva en har avtalt, dersom en avtaler nye signaler hver gang. Derfor har vi laget denne oversikten, som viser håndsignaler man kan bruke - og som ikke kan misforstås.
Til babord

De to første signalene er egentlig ganske selvforklarende - styr mot styrbord eller babord. Observatøren må huske at signalet blir speilvent når man ser bakover i fartsretningen.
Til styrbord

Båtføreren har det endelige ansvaret for hvordan båten kjøres, men vannskikjøreren kan ha gode grunner til å be om endring i retning; det kan for eksempel skyldes bølger. Krusninger på sjøen har større innvirkning på vannskikjøreren enn på båten som trekker.
Fortere

I mange sammenhenger betyr ikke tommel opp det samme som ja eller ok. For en dykker vil en tommel opp kunne bety at en går oppover, mens hos vannskikjøreren betyr det at han eller hun ønsker mer fart.
Saktere

På samme måte betyr ikke tommel ned det samme som nei, men rett og slett lavere fart.
Stans

Dette signalet betyr stans - og er et sikkert tegn på at noen snart havner i vannet.
Snu/kjør til ...

Når vannskikjøreren roterer en finger i været, kan det bety at båten skal snu. Dersom vedkommende roterer fingeren og deretter peker mot et sted, betyr det at vedkommende vil at båten skal kjøre dit, eller i den retningen.
Slå av motoren

Når vannskikjøreren lager en kuttebevegelse over halsen betyr det at motoren må stanses helt - dette kan for eksempel være en påminnelse før vannskikjøreren klaterer om bord i fartøyet igjen om at motoren må slås helt av for å unngå uhell med propellen.
Alt ok!

To armer som lager en ring over hodet betyr at alt er bra. Ingen skade skjedd!
Greit, fint, ok, bekreftet

Her er håndsignalet for at meldingen er mottatt, at farten er riktig eller at livet er herlig: Pekefinger og tommel danner en O for OK!
Plukk meg opp

Klar for å bli hentet!
Fant du det du skulle?
Har du tilbakemeldinger eller kommentarer til denne artikkelen? Vi vil gjerne høre hva du likte og om det var noe vi kunne forklart på en annen måte.
Takk! Vi setter pris på alle tilbakemeldinger og leser de nøye.