Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Øve til eksamen i D5L Teknologi og motorlære

Dette emnet er viktig for deg som skal ha eksamen i D5L Teknologi og motorlære. Oppgavene er utviklet sammen med erfarne lærere, har forklaringer og løsningsforslag, og følger den siste læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet.

Gratis eksempel

Grunnpakke

30dager
  • 1000 oppgaver til eksamen i D5L teknologi og motorlære
  • Forklaringer og løsningsforslag
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen - test om du er klar til eksamen
  • Lanternesimulator
299,-

Premium

90dager
  • D5L Navigasjon og navigasjonshjelpemidler
  • D5L Sikkerhet
  • D5L Sjøveisregler og brovakthold
  • D5L Skipslære
  • D5L Teknologi og motorlære
  • Lanternesimulator
799,-

Pluss

60dager
  • 1000 oppgaver til eksamen i D5L teknologi og motorlære
  • Forklaringer og løsningsforslag
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen - test om du er klar til eksamen
  • Lanternesimulator
329,-
Prøv gratis!

Hva foregår i denne motorsylinderen nå?

  • Stempelet suger inn olje-/luftblandingen
  • Stempelet skyver eksos gjennom eksosventilen
  • Tennpluggen gir en gnist
  • Drivstoff og luft blandes i brennkammeret

Lurer du på noe?

  1. Les forklaringen nøye
  2. Spør oss på chat eller epost
  3. Har du funnet en feil? Tips oss

Skriv kort hva feilen er:

Sender ...

Takk! Rapporten er sendt. Vi ser på det med en gang.

Forklaring

En firetaktsmotor har fire takter, eller bevegelser.

Takt 1: Innsugningstakten (ned)
Innsugningsventilen er åpen. Stempelet går nedover og suger inn blandingen med luft og drivstoff.

Takt 2: Kompresjonstakt (opp)
Innsugningsventilen lukker. Stempelet går oppover og komprimerer drivstoffblandingen.

Takt 3: Arbeidstakt (ned)
Når stempelet er på toppen antennes drivstoffblandingen. I bensinmotorer er det en tennplugg som gjør dette, mens i dieselmotorer er det selve komprimeringen som får blandingen til å eksplodere.

Takt 4: Utblåsningstakt (opp)
Eksosventilen åpner og stemplet dytter eksosen ut.

Både bensin- og dieselmotorer kan være firetaktsmotorer.

Test deg selv før eksamen i D5L teknologi og motorlære

Dette emnet er viktig for deg som skal ha eksamen i D5L Teknologi og motorlære. Alle våre øvingsoppgaver i D5L fritidsskipper kommer med forklaringer og løsningsforslag, og følger den siste læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet.

  • Spørsmål fra eksamen
  • Live chat med eksperter underveis
  • Forklaringer, bilder og illustrasjoner
  • Følg utviklingen din og se hva du må øve mer på

Tekniske installasjoner

60 %

Fremdriftsmaskineri

59 %

Elektriske anlegg

80 %

Begreper og prosesser enkelt forklart

Hvis du synes prosessene i forbrenningsmotoren eller galvanisering er vanskelig, så er det ingen grunn til å øve på alt det andre også. Derfor har vi delt oppgavene våre i kategorier. Hvis du har lyst til å bare øve på det elektriske anlegget i fartøy, så kan du gjøre det. Eller du kan øve på hele pensumet samtidig. 

Det er opp til deg!

Mine prøver
#ResultatTeoriprøveRetteTid
26BeståttFull prøve87 %26:59
25BeståttKjapp test87 %43:55
24BeståttKjapp test87 %30:52
23BeståttKjapp test95 %44:29
22BeståttKjapp test81 %02:14
21BeståttKjapp test82 %00:29
20BeståttFull prøve92 %43:33
19BeståttFull prøve85 %05:54
18BeståttKjapp test85 %21:30
17BeståttFull prøve91 %43:24

Eksamenssimulator

Simulatoren vår er veldig populær. Den er selvfølgelig alltid inkludert! Der får du spørsmålene akkurat som på eksamen, og du får vite om du hadde bestått eksamen i D5L Teknologi og motorlære.

  • 26 spørsmål
  • Minst 24 riktige svar
  • 3 timer
  • Få vite om du har bestått umiddelbart
  • Se hva du bør øve mer på
  • Følg utviklingen din
  • Ubegrenset antall prøver
En sjømann ser ut over havet med en kikkert.

Hjelp på chat og epost

Sitter du fast? 

Hos oss kan du stille spørsmål om hva som helst - vi hjelper deg så godt vi kan. Det viktigste for oss er at du lærer det du skal, slik at du kan bestå eksamen.

Dette lærer du

Fremdriftsmaskineri

Ulike motorer, to- og firetaktsmotorer, drivstoff, kjøling, smøring, galvanisk tæring og miljø.

Elektriske anlegg

Tilsyn, vedlikehold, faremomenter og hovedkomponenter.

Tekniske installasjoner

Ulike systemer som drives av for eksempel gass eller parafin, og sikkerhetsforanstaltninger ved bruk av disse.