Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

D5L - Teknologi og motorlæregratis eksempel #1

Hva skjer her?

  • Innsugingsventilen er åpen
  • Stempelet komprimerer drivstoffblandingen
  • Drivstoffblandingen antennes og stemplet skyter fart nedover
  • Drivstoffblandingen suges inn

Lurer du på noe?

  1. Les forklaringen nøye
  2. Spør oss på chat eller epost
  3. Har du funnet en feil? Tips oss

Skriv kort hva feilen er:

Sender ...

Takk! Rapporten er sendt. Vi ser på det med en gang.

Forklaring

En firetaktsmotor har fire takter, eller bevegelser.

Takt 1: Innsugningstakten (ned)
Innsugningsventilen er åpen. Stempelet går nedover og suger inn blandingen med luft og drivstoff.

Takt 2: Kompresjonstakt (opp)
Innsugningsventilen lukker. Stempelet går oppover og komprimerer drivstoffblandingen.

Takt 3: Arbeidstakt (ned)
Når stempelet er på toppen antennes drivstoffblandingen. I bensinmotorer er det en tennplugg som gjør dette, mens i dieselmotorer er det selve komprimeringen som får blandingen til å eksplodere.

Takt 4: Utblåsningstakt (opp)
Eksosventilen åpner og stemplet dytter eksosen ut.

Både bensin- og dieselmotorer kan være firetaktsmotorer.