Hva skjer her?
- Drivstoffblandingen antennes og stemplet skyter fart nedover
- Stempelet skyver eksos gjennom eksosventilen
- Stempelet suger inn olje-/luftblandingen
- Innsugingsventilen er åpen
Forklaring
En firetaktsmotor har fire takter, eller bevegelser. Takt 1: Innsugningstakten (ned) Takt 2: Kompresjonstakt (opp) Takt 3: Arbeidstakt (ned) Takt 4: Utblåsningstakt (opp) Både bensin- og dieselmotorer kan være firetaktsmotorer.
Innsugningsventilen er åpen. Stempelet går nedover og suger inn blandingen med luft og drivstoff.
Innsugningsventilen lukker. Stempelet går oppover og komprimerer drivstoffblandingen.
Når stempelet er på toppen antennes drivstoffblandingen. I bensinmotorer er det en tennplugg som gjør dette, mens i dieselmotorer er det selve komprimeringen som får blandingen til å eksplodere.
Eksosventilen åpner og stemplet dytter eksosen ut.